Bydelsdirektøren hadde opprinnelig planlagt å orientere Bydelsutvalget (BU) om arbeidet med bydelens budsjettforslag på møte i bydelsutvalget 16. oktober 2025. Det ble annonsert at saken skulle gå for lukkede dører.
Rødt med flere påpekte at en slik forhåndslukking er i strid med kommunelova, og vi i BSNPROTEST har selv gått ut på Facebook og henvist til Sivilombudsmannens negative reaksjoner på lignende lukkinger i andre bydeler.
Som et svar på dette valgte bydelsdirektøren å trekke saken fra sakskartet, og opplyste i BU at de folkevalgte ville kunne se budsjettforslaget når fristen utløp – 20. november. Arbeiderpartiet, Miljøpartiet De Grønne, SV og Rødt etterlyste i møtet mer åpenhet rundt prosessen, og stilte spørsmål om hvorfor man ikke kunne gjennomføre budsjettarbeidet på lik linje som i fjor (med forrige bydelsdirektør), der bydelsadministrasjonen selv inviterte folkevalgte, tillitsvalgte, komiteer og råd til felles workshop rundt budsjettarbeidet.
Nå kan BSNPROTEST presentere dokumentene bydelsdirektøren i utgangspunktet ønsket å holde unna offentligheten, og kun dele med BU:
Dokumentene som BSNPROTEST har fått viser at Bydel Søndre Nordstrand må kutte rundt 170 millioner kroner neste år — selv etter et år med kraftige nedbemanninger og 144 millioner i kutt.
Hvorfor må det kuttes?
Kuttene skyldes først og fremst byrådets forslag til budsjett for 2026, som reduserer rammene til bydelen samtidig som utgiftene øker.
Ifølge bydelsdirektørens interne budsjettpapirer får bydelen:
- Generelle og spesifikke rammekutt på 33 millioner kroner.
- Nye, dyrere rammeavtaler i Oslo kommune som øker bydelens kostnader med 22,4 millioner kroner, uten kompensasjon.
- Økte kostnader til helse- og omsorgstjenester – særlig for unge brukere med store behov – anslått til 50 millioner kroner.
- Redusert handlingsrom på minst 66 millioner kroner i 2026, sammenlignet med 2025.
Dette skjer samtidig som bydelen allerede hadde et merforbruk på 107 millioner kroner i 2025, og er i ferd med å dekke inn underskudd fra tidligere år.
Hvilke kutt må gjøres?
For å tette budsjettgapet ser bydelsadministrasjonen på følgende muligheter:
- Videreføring av stillingskutt – etter at 85 årsverk allerede er fjernet i 2025.
- Nedskalering av tjenester innen både helse, omsorg og sosiale tjenester.
- Mulige innskrenkninger i tilbud til barn og unge, inkludert fritidstiltak og forebyggende arbeid.
- Reduksjon i administrasjon og ledelse, som allerede er nedbemannet.
Bydelen advarer selv om at med så lav bemanning som i dag, er det nesten ikke mulig å kutte mer uten at lovpålagte tjenester rammes.
«Med en så lav bemanning vil innsparingsmulighetene for 2026 begrense seg vesentlig», skriver bydelsdirektør Ayub Mohammad Tughra i analysen.
En økonomi i fritt fall
- Bakgrunnen for krisen er en kombinasjon av faktorer:
- Kraftig økning i økonomisk sosialhjelp de siste årene (opp 119 millioner siden 2021).
- Vekst i antallet ressurskrevende brukere – Søndre Nordstrand ligger på hele 210 % av Oslo-gjennomsnittet.
- Manglende boliger tilpasset brukere med store omsorgsbehov, som tvinger bydelen til å kjøpe dyre private tjenester.
- Nye rammeavtaler og økte priser uten at bydelen får økte bevilgninger.
Dette er altså oversikten Bydel Søndre Nordstrand ikke vil du skal se: Et budsjett som varsler flere kutt, færre ansatte og svekkede tjenester — i en bydel som allerede sliter med store sosiale og økonomiske utfordringer.

De store linjene.pdf (Trykk for å åpne)
Byrådets budsjettforslag (SAK1) – Konsekvenser for BSN

Konsekvensanalyse av byrådets budsjettforslag for 2026.pdf (Trykk for å åpne)
Konsekvensanalyse av byrådets budsjettforslag for 2026 og økonomiplan 2026-2029 - Bydel Søndre Nordstrand